Vi har 4 uppgifter

I alla samtal och relationer befinner vi oss någonstans bland de fyra grundläggande uppgifterna: engagera, fokusera, framkalla och planera. 

Genom att koppla enkla frågor till varje uppgift blir det lättare att navigera i samtalen. Kan vi prata? Vart vill du ta dig? Varför vill du dit? Hur ska du ta dig dit? Dessa frågor hjälper dig att identifiera var du och din samtalspartner befinner er och vad som behövs för att ta nästa steg framåt.

Frågor som guidar dina samtal

Bilden är tagen från mitt utbildningsmaterial från grundkurs i MI. Varsågod! Du är fri att använda bilden om du refererar till Be:spire.

Vi kopplar frågeställningar till uppgifterna för att enklare se vad de innebär:

  • Kan vi prata?
  • Vart vill du ta dig?
  • Varför vill du dit?
  • Hur ska du ta dig dit?

Tidigare kallades dessa uppgifter för faser eller processer, men med MI 4 kallas de ’uppgifter’ och känns därmer handlingsorienterat och ger en tydligare riktning tycker jag. 

Motstånd i samtal när vi är på olika platser

Tänk på en kollega, familjemedlem eller klient – vilken uppgift är ni mest bekväma i? Om relationen är ansträngd och ni inte är på “speaking terms”, som när ett barn vägrar göra läxor eller en upprörd patient som klagar på vårdköerna, är det svårt att prata om resten innan ni har återupprättat dialogen.

Vi kan vi röra oss upp och ned i de olika frågorna i samma samtal. Och motstånd kan uppstå om vi befinner oss på olika platser. Låt mig ge ett exempel.

Ett konkret exempel

En chef håller ett möte om en ny arbetsstruktur. Chefen har lyckats skapa en positiv atmosfär och engagerat teamet (engagera) genom att lyssna och få medarbetarna att öppet diskutera sina tankar. Därefter fokuserar de på vilka specifika mål de vill nå med strategin (fokusera) och går sedan in på att utforska varför dessa förändringar är viktiga för företaget (framkalla). Teamet verkar vara ombord och samtalet flyttas framåt till att planera nästa steg i förändringen (planera).

Efter en stund uttrycker en medarbetare oro över hur förändringarna kommer att påverka deras arbetsbelastning. Gruppen kanske inte är redo för att fortsätta planera. Chefen backar då från planera och går tillbaka till framkalla genom att fråga: ”Vad skulle göra det här lättare för er att genomföra?” När fler medarbetare börjar dela sina bekymmer, inser chefen att relationen och förtroendet måste förstärkas, och väljer att återgå ända till engagera genom att fråga: ”Kan vi ta en stund och diskutera vad ni behöver för att känna er trygga i det här?” Detta återupprättar en öppen dialog, och när teamet återigen känner sig engagerat, kan chefen börja om med att fokusera på målen och eventuellt fortsätta planeringen. 

Vi vill gå jämte varandra i sann MI-anda (som jag tidigare skrivit om här). Det innebär att vi båda parter (kan vara fler än två personer) är experter på våra respektive områden, vi vill varandra väl och har självklart autonomi i processen. 

Exemplet går såklart att applicera i andra sammanhang. Enskilda samtal, med kunder eller varför inte familj. Där du befinner dig.

Testa själv – hur kan du använda dessa uppgifter?

Fråga dig själv nästa gång du sitter i ett samtal: Var befinner vi oss just nu? Är vi på samma plats i uppgifterna, eller behöver jag backa och åter engagera eller fokusera för att få dialogen att fungera bättre? Fun​​dera också på vilka frågor du kan ställa för att flytta samtalet framåt. Testa att använda dessa frågor i din nästa interaktion:

  • ”Kan vi prata?” för att skapa kontakt och förtroende.
  • ”Vad vill du uppnå?” för att identifiera mål.
  • ”Vad gör att detta är viktigt för dig?” för att locka fram motivation.
  • ”Hur kan vi tillsammans ta nästa steg?” för att planera en väg framåt.

Att vara medveten om var i processen ni befinner er kan göra hela skillnaden – både för dig och för dem du arbetar med. Lycka till!