Bekräftelse

Förutom att det är trevligt och sätter en fin ton till samtalet finns flera goda skäl till att använda bekräftelser när du möter en annan människa. Bland dessa finns en ökad självkänsla, större chans till förändring och ett bättre psykologiskt immunförsvar.

Tänk efter några sekunder. När kände du dig senast sedd och hörd? Vem skapade denna känsla? Och vad gjorde den personen?

Busschauffören

”Välkommen in!”

Två ord som du kanske inte så ofta hör på en buss. På det här sättet välkomnade en fantastisk busschaufför i Örebro mig och andra som klev på bussen. Det har inte hänt mig tidigare, att en busschafför öppnar dörrarna och välkomnar alla in med ett leende och säger orden ”Välkommen in!” Det kändes som att jag var hennes gäst, som att jag plingat på hennes dörr och hon öppnade och skulle låta mig kliva in till en middagsbjudning.

Jag kände mig sedd. Sådär, en tisdagsmorgon när jag skulle åka till jobbet. Vilken fin dag jag fick sen!

Jag minns henne än. Ibland ser jag henne på stan, när hon går från bussjobbet och hem eller bort.

En morgon, då jag både flyttat och bytt jobb så att jag gick istället för att åka buss, möttes vi på torget och jag stannade och sade hej. Och berättade att jag verkligen uppskattade att hon var så otroligt trevlig och välkomnande, sådär ett år senare. Hon blev tårögd och log och sade ”wow” och ”tack!”

Vad är bekräftelse?

Bekräftelser kan kallas för flera olika saker. Affirmationer eller egenskapsreflektioner exempelvis. Kort och gott innebär en bekräftelse att du ser, hör och (försöker) förstå en person. Och för den som blir mött med detta känner sig sedd och hörd.

Inom motiverande samtal (MI) finns det som kallas fyra grundläggande färdigheter, BÖRS. Bekräftelse, öppna frågor, reflektioner och summeringar. Öppna frågor har jag skrivit lite om tidigare, läs här.

Bekräftelser är påståenden som visar på en persons starka sidor och positiva drag.

Bekräftelser används med fördel i tidiga skeden av samtal, likväl som i senare skeden. Både i mer följande stil eller styrande stil i samtalet. Att bekräfta bygger en god arbetsallians och samarbete.

Bekräftelser kan låta såhär:

Du bryr dig om andra människor
Du verkar vara en person som är duktig på att lyfta och stötta andra
Du är generös
Tack för att du kom hit idag, jag vet att det är svårt, du är en modig person

Det kan vara bra att fokusera på särskilda handlingar och egenskaper än attityder, beslut och mål. Beskriv hellre än att utvärdera och låt bekräftelser vara en chans att låta personen du möter upptäcka (och kunna acceptera eller hålla med om) positiva och reella sidor och drag hos sig själv.

Några exempel

Jag kallar här talaren klient och lyssnaren coach. Men exemplen funkar oavsett roller. Alla situationer är olika, jag har kommenterat lite under också för att förklara coachens tänk med sin bekräftelse.

Klient: Jag känner att det är jobbigt att tänka på detta och att prata om mina problem. Jag känner mig dålig.
Coach: Du tycker det är läskigt men också modig som vågar prata om detta.

(Här vill jag stärka en person som tänker negativa tankar hos sig själv och istället ingjuta hopp och en tanke om att personen också har goda personliga egenskaper.)

Klient: Jag har svårt att få ihop min vardag med rutiner och så. Men jag gillar att spela gitarr och hålla på med smink och så och gör make-ups på mina vänner, det är nästan som en hobby. Men jag är inte så stark på det här att söka jobb och tycker att det känns skittråkigt.
Coach: Du är kreativ och musikalisk och ser till att få utlopp för det.

(Här möter jag en ung vuxen som inte kommer igång med jobbsökandet, trots att många instanser samt familj är på henne om detta. Jag vill att vi skapar en god samarbetsallians i ett tidigt skede, så jag väljer att fokusera på goda personliga egenskaper och hennes förmåga att välja vad hon gör under dagarna, som en grund för vårt kommande samtal)

Bekräftelse är inte beröm

Bekräftelser utgår från personen du möter och syftar att stärka personen inifrån. Beröm utgår mer från dig själv. Även om du inte säger det rakt ut, så impliceras att ”Jag tycker…”

Några exempel här är

Jag tycker att du var duktig
Det där gjorde du bra
Du kan ju bara du vill

Berömmet blir mer beroende av en extern ”tyckare” medan bekräftelse ger mottagaren en chans att känna in, acceptera eller hålla med en positiv egenskap hos sig själv.

Vi vill såklart att personen vi möter ska finna egna verktyg och egna ord att affirmera sig själv, och inte behöva en annan person att göra det.

Det ska dock sägas att det inte alltid är fel med beröm. Som vanligt inom samtal och MI handlar det om fingertoppskänsla, tajming och vad syftet är. Men kanske är det en bra tumregel att tänka att vi främst (och gärna i stör skala) ger bekräftelser och är sparsamma med beröm.

Positiva personliga egenskaper

Det finns så många bra positiva personliga egenskaper att uppmärksamma i ett samtal. Oavsett om det är en kompissnack eller tungt klientsamtal.

Vill du har lite förslag på positiva personliga egenskaper för att kunna bekräfta, affirmera eller göra reflektioner kring egenskaper?

Jag har en lista som jag gärna använder när jag i mina utbildningar eller workshops när vi pratar om, och övar kring, bekräftelse. Listan är på intet sätt är färdigställd och jag har samlat in dessa egenskaper genom att googla och sammanställa. Du är helt fri att stjäla listan om den kan vara till hjälp för dig i ett samtal. Och kanske ser du egenskaper jag inte har med – säg gärna till!

Axplock av resultat av bekräftelse

Bekräftelse kan ge en chans att öka självkänsla och självbild och skapa ett psykologiskt immunförsvar. Vi har även sett uppmätt minskat (stresshormon) kortisol kopplat till att få afformationer och att sedan ställas inför en svår uppgift.

Vi vet också att det vi fokuserar på får vi mer av och genom affirmationer ser vi att vi ökar chansen för att en person bibehålla och få bättre resultat i behandling och beteendeförändring.

Samma fråga igen

Tänk efter några sekunder. När kände du dig senast sedd och hörd? Vem skapade denna känsla? Och vad gjorde den personen?

Och. När bekräftade du senast en person? Vilken känsla skapade du i den andra? När och hur kan du göra det igen?